Är försäljning ondskefullt?

By Daniel Sköld

Posted in | Tags : ,

Häromdagen länkade en av mina vänner ett videoklipp till mig. Han tyckte jag skulle titta på det då han ansåg att innehållet i klippet överensstämde så väl med allt jag tror på och vill förmedla när det kommer till försäljning och den perception vår omvärld har av yrket. Han hade rätt. På filmen sitter Joe Polish, marknadsföringsexpert och säljare och berättar om sin syn på försäljning, och inte långt efter att jag hade tryckt på playknappen insåg jag att min vän hade rätt.

Hela klippet är baserat på en och samma frågeställning och utgångspunkt: Är försäljning ondskefullt?
Joe berättar om hans vän Dans definition av försäljning: ”Försäljning är att få någon intellektuellt engagerad i ett framtida resultat som kommer vara positivt för dem, och att få dem att kommitta sig känslomässigt för att ta aktion för att uppnå det resultatet.”.

Om man utgår från den definitionen av försäljning så är försäljning i sig ett neutralt begrepp så länge du lämnar ute ordet ”positivt”. Försäljning i en neutral process, och det är syftet med försäljningen som avgör om det uppfattas som bra eller inte. Om vi funderar på hur vi kan applicera den här definitionen av försäljning på olika kända scenarion så blir det genast väldigt tydligt.

Martin Luther King fick människor känslomässigt engagerade i en gemensam strävan mot ett mål som skulle innebära en förbättring för dem. Andra exempel Joe tar upp är moder Theresa och John F Kennedy. Samtliga sålde in en vision om en bättre framtid och fick enorma massor av människor att ta aktion för att uppnå dessa gemensamma mål. Sedan har vi den andra sidan av myntet. Hitler gjorde exakt samma sak med förödande resultat.
Att säga att sälj är någonting dåligt är alltså att säga att till exempel vatten är dåligt. Vatten i sig är helt neutralt, i vissa sammanhang kan vatten vara förödande, men i andra sammanhang kan det vara skillnaden mellan liv och död. Inget företag, inget land och ingen ekonomi kan överleva utan försäljning.

Sedan nämner Joe en annan intressant aspekt. Säljare är utbildare. Det mesta gemene man vet om bilar, datorer, verktyg och andra vardagliga saker har de lärt sig från säljare. En säljares huvudsakliga uppgift är att informera om det de säljer. Först när de har informerat kunden nog kan kunden fatta beslut kring att köpa det som säljaren säljer eller ej, och därmed så utbildar säljarna marknaden på ett sätt som ingen annan kan.

Problemet med försäljning är associationen som människor har till den, och som de gör när de hör begreppet nämnas. Människor älskar att bli sålda på. Det finns ingenting vi tycker om mer, men ingen tycker om att bli pressad till att fatta ett beslut kring någonting. Dåliga säljare lurar in kunder i ja-slingor, pressar efter order och tjatar på kunden till dess att kunden av ren utmattning accepterar. Grunden till en god försäljning är att alla inblandade parter känner att beslutet de tagit är det rätta och för att det ska kunna ske måste de få ta del av all den information de behöver för att motivera sitt beslut. Det går alltså aldrig att tjata sig till en nöjd kund från en kund som sagt nej, men det går att informera mer till dess att kunden fattar ett nytt beslut baserat på den nya informationen du precis givit den. När du befinner dig i en miljö där någon informerar dig om någonting som du uppskattar, och gör det på ett sätt som är engagerande och känns avslappnat så uppfattar vi det inte ens som att vi blir sålda på.

Du som läser den här bloggen regelbundet vet att jag älskar att tjata om det här, och jag fortsätter att tjata om det, men ALLA människor är säljare. Utan undantag! Precis som Joe säger i klippet: Varje gång du berättar för en vän om den fantastiska filmen du såg i helgen på bio, den spännande boken du precis läst, eller affären du besökt där du uppskattade den extraordinära servicen och resultatet av att du berättat detta är att din vän ser samma film, läser samma bok eller besöker samma butik så har du min vän, genomfört ett perfekt sälj.
Försäljning handlar i grund och botten om en överföring av en känsla inför någonting från en person till en annan. Varje gång någon förmedlar sin känsla inför detta till någon annan har de sålt.

Summan av det hela är alltså att försäljning i sig är varken bra eller dåligt. Det är vad försäljning används till som spelar roll för huruvida det uppfattas som bra eller dåligt. Joe nämner också att det med största sannolikhet är de som inte kan sälja som snackar ner det. De är inte medvetna om att allt som vi ser omkring oss finns där och är skapat av någon i syfte att det skulle säljas till någon annan. Detta gäller allt från glödlampor till bilar.

Det värmer när jag hör den här typen av resonemang, och jag håller till hundra procent med om allt som Joe Polish säger.

Ps: En grej till bara. Jag skulle vilja be dig överväga att börja ta emot mitt något oregelbundna men högintressanta nyhetsbrev. Det kommer ut någon gång i månaden, ibland varje vecka, men inte så ofta så du blir irriterad på mig. Brevet innehåller massor med intressant information. Ofta får du en summering på vad som diskuterats på bloggen den senaste tiden. Du får också tips om saker som kan förbättra ditt liv, appar, rutiner och länkar till sidor med bra artiklar. Jag älskar sälj och kommer givetvis skriva om det så ofta jag kan. Då och då kommer jag själv sälja böcker och annat, men jag kommer alltid vara tydlig med när jag gör det. Din epost-adress är säker hos mig. Jag delar den inte med någon annan och du kan när som helst avregistrera dig från utskicken. Prova! Det är kul! Klicka här för att registrera dig för nyhetsbrevet!

Share this story

Related Posts

4 Thoughts to Är försäljning ondskefullt?

  1. Robert Nyberg Svara 26 april, 2012 at 11:47

    Jag hörde senast igår att duktiga byråer inte behöver säljare. De vill inte kalla sig säljare utan tycker att det är finare med andra titlar och förstår inte att det enda de gör är att sälja eller pitcha som låter bättre i deras ögon.

    #
    • danielskold Svara 26 april, 2012 at 13:41

      Det är just den attityden som jag vill radera från samhället. Det är dags att alla säljare tar sig i kragen och börjar se på försäljning som ett riktigt yrke och som någonting som verkligen behövs. Utan försäljning skulle vi fortfarande krypa runt på alla fyra och leta efter rötter och nötter i skogen för att överleva.

      #

Trackbacks/Pingbacks

  1. Måndagsboost #21 Sales is the oxygen that makes anything work | VD-BLOGG - 7 maj, 2012

    […] få dem att känslomässigt engagera sig i att agera för att uppnå det resultatet.” Tack Daniel Sköld som uppmärksammade mig på den här […]

  2. Måndagsboost #21 Sales is the oxygen that makes anything work - VD-BLOGG - 5 oktober, 2015

    […] få dem att känslomässigt engagera sig i att agera för att uppnå det resultatet.” Tack Daniel Sköld som uppmärksammade mig på den här […]

Kommentera

Comment